Intervju Sphinxly AB: Våga integrera din personlighet i ert varumärke

2020-10-15

Robert Edvardsson grundare till Sphinxly AB, en webbyrå med rötter på Lidingö, är en av Startup Lidingös företagspartners. Sphinxly AB skapar och utvecklar webbsidor, e-shoppar samt bygger varumärken genom digital design och smarta webbtjänster. Robert har drivit bolag i 18 år och Startup Lidingö fick en pratstund med Robert om livet som entreprenör och vad Sphinxly kan hjälpa företag i uppstartsfas med. Dessutom delar Robert med sig av sina bästa tips till dig som funderar på eller precis har startat eget.


Hej Robert berätta om din bakgrund och om Sphinxly – vad arbetar ni med? 
Jag heter Robert Edvardsson och är grundare till Sphinxly AB, en webbyrå med rötter på Lidingö och kunder i hela Sverige. Sphinxlys resa började 2002 hemma i ett andrahands kök, via ett hyrt rum i Stockby industriområde.  Idag är vi ungefär 20 personer på Linnégatan i Stockholm med kompetenser inom digital design, specialutveckling av webbtjänster, sökmotoroptimering, drift och service. Vi bygger webb och e-handel till företag som vill sticka ut, känna stolthet över sitt digitala varumärke och ha en mätbar och tydlig affärsnytta med hemsidan - oavsett bransch och förutsättningar. Idag ska hemsidan/shoppen ofta agera "hub" och ta emot besökare och engagemang som skapas i andra kanaler. Sociala medier, digital annonsering och content markering i all ära - men hemsidan är ändå fortfarande den enda plattformen där man verkligen kan ta ut svängarna och skräddarsy sin story och sin konvertering, exakt efter hur man är som person/bolag och hur man vill jobba. Det är därför det är så kul och spännande att fortsätta innovera och driva webben framåt - speciellt i dessa tider då webben är en tydlig hygienfaktor för alla företag, stora som små. Små företag kan agera snabbt och utmana större aktörer, till en förhållandevis låg investering. Men, det finns fortfarande riktigt mycket dålig webb där ute - och där hoppas vi kunna bidra på något sätt.



Du är ju grundare av bolaget, har du alltid varit entreprenör?
Min egen entreprenörsresa började egentligen långt tidigare, i 12-13 årsåldern, år 1994, när internet var nytt och outforskat. Innan Netscape, innan google, innan sociala medier. Jag var spelnörd redan på den tiden och min bror och jag använde Sunet, (Stockholms Universitets Nätverk), en av Sveriges första digitala hubbar dit man kunde logga in och ta del av allt möjligt - innan det ens fanns www, där vi tankade ned speldemos och annat. Vårt intresse mynnade ut i ett antal mer eller mindre framgångsrika hobbyprojekt, exempelvis The Codebook, en tidig app med fusk och vägledning i spel, och Mac Game Gate, en av det tidiga internets största spelportaler för macspel, med tusentals besökare per dag från hela världen.  Där engagerade jag frilansande recensenter och krönikörer för att kunna leverera content och innehåll 7 dagar i veckan. Via dessa och andra projekt skapade jag mig ett kontaktnät och en grund för det som sedermera skulle bli Sphinxly AB.

Men jag har även varit delaktig i ett antal företagsprojekt, bland annat i varumärket Freebra som jag startade och drev tillsammans med min fru Erika tills fram för ett par år sedan då vi sålde verksamheten.


Vi har ju alla påverkats av pandemin under året, hur har situationen för Sphinxly varit? 
Covid-19 har såklart påverkat oss, och vi gick alla ned lite i tid under våren när läget var så oklart. Att jobba hemifrån var inget problem då det redan varit en del av vårt interna erbjudande - att kunna flexa lite som man vill. Från och med nu i höst är vi dock tillbaka på 100% och vi försöker mötas hela gruppen åtminstone en gång i veckan - annars är det numera helt valfritt varifrån man vill jobba, men vi följer såklart FHM;s rekommendationer i största möjliga mån.


Vilka är dina bästa råd att ge till någon som funderar på att starta eget eller precis har startat? 

1) Ha kul och innovera, våga experimentera! Oavsett om du är youtubare eller företagare så kommer din älskade hobby att snart förvandlas till vardag och jobb. Våga sätta av tid till att utveckla dig och hålla igång med projekt och idéer som kanske inte direkt går att konvertera till intäkter. Dels för att - man måste faktiskt ha engagemang och glöd för att kunna bygga upp trust med en framtida kund eller partners - men också för att - man ska ha kul! Man behöver inte debitera all tid hela tiden. Det är i skapandet och i det kreativa man kan finna en glädje och lust - vilket är KEY för egenföretagaren.


2) Välj din roll. Som egenföretagare startar man ofta företag för att man kan något - och det vill man även kunna leva på. Men när man väl gjort det, vem är nästa nyckelroll som ska man ta in? Någon som ska göra samma sak, eller någon som ska komplettera dina skills? Du är förmodligen bäst både på att utföra och sälja dina egna tjänster för att du har passionen - men när man växer kan man ju inte göra allt. Välj vad du vill göra om 2-3 år, och bygg upp organisationen för att kunna stötta detta. Det här är nästan alltid det svåraste steget - att våga släppa det man själv gör och lita på andra.


3) Våga be om hjälp! Man kan inte göra allt själv. Den här fallgropen faller jag själv i nästan varje dag - men man måste försöka omge sig med vettiga personer som vill hjälpa till och som man även kan låta växa med uppgiften. Det behöver inte bli nödvändigtvis på ditt sätt. Du ska såklart sätta upp mål och slutvision - men för att även dina medarbetare ska känna glädje så måste de också får utlopp för den kreativa aspekten av företagarlivet. Det är för många värt mer än att ha Stockholms högsta lön, vilket är bra att ha i åtanke när man är liten.


4) Be you! Våga integrera din personlighet I ert varumärke. Är du spelnörd som jag, låt det bli en del av er image och kultur. Är du sportfåne, samma sak. Idag sker merparten av sälj och marknadsföring digitalt, och den personliga aspekten är viktigare nu än någonsin. Det finns en anledning till att influensers startar företag. De har redan en målgrupp och en image. De behöver bara lägga till ett erbjudande. Att vara sin egen starkaste ambassadör är livsviktigt, men också bland det svåraste man kan ge sig in på. Vad står du för, vilka värderingar har du och vad skulle du kunna ställa dig och debattera för?


Vill du komma i kontakt med Robert så finns han på robert@sphinxly.se 


Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Startup Lidingö använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies